Elektronisk pasientjournal (EPJ)

Høylandet vil utrede andre løsninger enn Helseplattformen.

Digitale løsninger i helsetjenestene
Digitale verktøy blir stadig viktigere innen helsetjenestene, og nye systemer for elektronisk pasientjournal (EPJ) er en sentral del av dette. Den 12. september vedtok et enstemmig kommunestyre i Høylandet kommune, at de inntil videre ikke vil ta i bruk Helseplattformen. Kommunedirektøren fikk samtidig i oppdrag å vurdere alternative løsninger i samarbeid med andre kommuner.

Veien videre for Høylandet kommune
Kommunestyret understreker at nye digitale løsninger må integreres med eksisterende samhandlingsverktøy og møte fremtidens behov for effektive og brukervennlige arbeidsverktøy. Målet er å gagne både innbyggere og ansatte, samtidig som løsningene skal holdes innenfor en forsvarlig økonomisk ramme. I samme vedtak fikk kommunedirektøren fullmakt til å delta i en anskaffelsesprosess sammen med andre kommuner, og til å bli med på anskaffelsen i Værnesregionen.

Her kan du lese saksframlegget PS 50/2024 som kommunestyret vedtak tok utgangspunkt i. (PDF, 211 kB)